Ana Sayfa


Nasıl Gidilir

info@timpani.com.tr

nuance & fluence

 

Playback Designs

 



MPS-5

Playback Designs MPS-5 ("Music Playback System 5") birçok analog kaynağın en iyilerinin ses kalitesiyle ölçüşecek düzeyde ve orijinal kayıtlar ile onların master teyplerine, benzer ürünlerle kıyaslanmayacak kadar daha fazla yaklaşmanızı sağlayacak bir CD/SACD ünitesi.

MPS-5 gerçekte tek bir kutu içinde gelen iki üründen oluşuyor: benzersiz bir CD/SACD transport ünitesi ile kombine edilmiş ve bilgisayar bazlı müzikler de dahil olmak üzere birçok farklı dijital kaynakla da çalışabilen DAC ünitesi.

Playback Designs MPS-5 ünitenin kaynağında modifiye edilmiş bir Esoteric transport mekanizması var. Piyasada daha düşük maliyetli ve çok kaliteli farklı transport mekanizmaları bulunmakla birlikte, karar kılınmış olan bu mekanizma mükemmel bir stabilite ve güvenilirlik sağlıyor. Transport mekanizması tüm CD/SACD çalarların "ağır işçisi" gibi çalıştığından, imalat kalitesi mükemmel olan bu mekanizmaya yatırım yapmak özellikle uzun vadeli kullanımda değecek bir yatırım olduğu düşünülmüş.

MPS-5 klasman dışı bir CD/SACD ünitesi olmanın yanı sıra bünyesinde bulunan çok sayıda dijital giriş sayesinde birçok farklı dijital kaynakla birlikte kullanılabilecek bir DAC ünitesi aynı zamanda. (aşağıdaki resimde dijital girişlerin çeşitliliğini görebilirsiniz).

Özellikle bir bilgisayara doğrudan USB kablo ile bağlandığında bilgisayarın ses kartının yerine geçtiği için PC'den gelen bütün dijital müzik sinyallerini içindeki transportla birlikte kullanılan DAC ünitesi analog sinyale dönüştürmekte. Böylelikle ses kaynağı olarak bilgisayarınızı kullandığınız zaman bile transport kullanırken duyduğunuz kalite düzeyine eşdeğer bir ses performansı elde edebilmektesiniz.

MPS-5, bağladığınız farklı kaynakları (PC, iPod, Discman, vs.) otomatik olarak algılayan ve jitter'ı tümüyle ortadan kaldıran kendi geliştirmiş olduğu PDFAS (Playback Designs Frequency Arrival System) diye isim verilmiş yepyeni bir teknoloji kullanıyor.

Benzersiz Playback Designs MPS-5'i dinledikten sonra dijital kaynaklarla ilgili bugüne kadar edinmiş olduğunuz tüm önyargılarınızı yeniden masaya yatıracağınızı düşünüyoruz.

Analog çıkışlar:

  • XLR: balanced, 4Vrms @ 1kHz full level, pin 2 Hot
  • RCA: unbalanced, 2Vrms @ 1kHz full level
  • BNC: unbalanced, 50O, 2Vrms @ 1kHz full level

Digital çıkışlar:
XLR: AES/EBU lineer PCM veri için formatlanmış..
Disk çalındığı zaman bu çıkış 16bits / 44.1kHz. Farklı bir dijital girişle kullanıldığı zaman bu çıkıştaki veri 24bit'e ve 192kHz'e kadar yükselebilmektedir.

Data / Clock:
Gelecek genişleme için.

Digital girişler:

  • AES: XLR konektör AES/EBU formatlı stereo lineer PCM veri için, 24bit ve 192kHz'e kadar
  • S/PDIF: AES gibi, ama S/PDIF formatlı RCA konektör için.
  • TOSLINK: S/PDIF gibi, ama optik konektör için.
  • PLAYLINK: Gelecekteki Playback Designs cihazları için özel olarak düşünülmüş bir bağlantı.
  • PC: Bilgisayarlar için doğrudan USB bağlantısı, örnekleme frekansları 48kHz'e kadar

System Kontrolü:
REMOTE: RS-232 kablolu uzaktan kumanda için.



Teknoloji ve Tasarım Felsefesi
:

Playback Designs ortaya atması çok kolay ancak başarılması son derece zor bir hedefle yola çıkmış:

Birçok kişi plak veya teyp gibi analog kaynakların sesini dijital kaynaklara tercih ediyor. Playback Designs, analog kaynakları üstün buldukları kritik alanlarda cihazın sesinin en azından eşit veya daha iyi olmasını ve bunu dijital ortamın avantajlarından ödün vermeden yapmayı hedeflemiş.

Aşılması gereken zorluklar:

  • Birçok dijital kaynak işlemden geçmiş hissini uyandıran ve kulak tırmalayan türde üst frekans üretmekteler. Doğallıktan uzak olan bu tür sesler uzun vadede dinleyenleri yorar.
  • Analog kaynakları dinemek çok daha organik bir deneyim oluşturuyor: dinleyiciler sistemin sesinden ziyade müziğe odaklanıyorlar ve çok daha keyifli bir deneyim yaşıyorlar.
  • Analog ortamların yarattığı gerçeklik duygusu dijital ortamlarda daha az oluşuyor.
  • Farklı kullanıcıların isteklerine cevap verebilecek şekilde modüler ve esnek kullanımlı bir cihaz oluşturmak.

Çözümler:

Tekrar altını çizmek lazım: ortaya atılan hedefin tarifi çok basit ancak gerçekleştirmesi de bir o kadar zor. Olabilecek en üst düzey ses kalitesine ulaşmak için dijital ortamın tüm detay ve teorilerine çok iyi vakıf olmak ve analog sinyal dönüşümünü çok iyi bilmek gerekiyor. Komponent üreticilerine güvenerek tasarım yapmak sizi hedeflerinizden ödün vermek zorunda bırakabiliyor, bu yüzden Playback Designs devredeki "her taşı" kaldırarak tekrar ele almayı seçmiş. Dijital tarafta programlanabilir devreler seçip, kendi algoritmalarını kullanmış. Entegre devrelerde bulunan standart OpAmp'lerin yeterli bulunmadığı yerlerde ayrışık OpAmp'ler kullanılmış. Sonuç olarak 3. şahısların geliştirdiği hiçbir çözümü benimsemeyerek her devre tek tek incelenmiş ve hedefe ulaşacak uygun çözümler geliştirilmiş.

Gerek odyofiller için üretim yapan firmalar ve gerekse kayıt firmaları, kayıt ve röprodüksiyon için SACD formatını benimsediler. Playback Designs bunu çok daha ileri bir noktaya götürmeye karar vererek tüm dijital odyo bilgilerini analoğa dönüştürmeden önce SACD'nin sahip olduğunun iki katı örnekleme içeren bir format kullanıyor. Birçok firma 2, 4 veya 8 kere fazla örnekleme oranı kullanırken Playback Designs 128 kere fazla örnekleme oranı kullanıyor. Bunun sonucunda seste daha fazla detay ve çözünürlük elde ediliyor, sahne odaklaması artıyor ve ani çıkışların hızında artış oluşuyor.

Playback Designs MPS-5'in DAC devreleri bu tür cihazlarda daha önce hiç kullanılmamış bir teknoloji içeriyor. Andreas Koch'un geliştirmiş olduğu PDFAS (Playback Designs Frequency Arrival System), jitter seviyesini düşürmeye çalışan ve "Phase Locked Loops" (PLL) diye bilinen konvansiyonel devrelere olan gereksinimi tamamen ortadan kaldırıyor. PLL, jitter seviyesini kontrol altında tutup azaltmaya çalışırken, Playback Desings'ın PDFAS devresi jitter'ı tamamen ortadan kaldırıyor. Kaynak ister bir harici transport, bir bilgisayar veya taşınabilir bir MP3 çalar olsun, Playback Designs ile bağlantısı eforsuz ve jitter'dan arınmış olarak gerçekleşir.



Playback Designs ve Kurucuları

Playback Designs, Andreas Koch ve Jonathan Tinn tarafından 2008 yılında kuruldu. Dijital devrelerle ilgili bir tasarım dehası olan Andeas Koch'un odyo dünyasında katetmiş olduğu yollar (çok özet) şöyle:

1982 yılında İsviçre'de Studer ReVox firmasında çalışmaya başlamış ve dünyadaki ilk tümüyle asenkron dijital odyo örnekleme oranı dönüştürücüsünü tasarlamış ve bu devre 1984 yılında patent almış.

Studer Revox frimasındaki bu başarısının ardından San Francisco'daki Dolby Labs firmasında çalışmaya başlıyor. 1985'de AC-1 ünitenin tüm dijital (delta modulator) kodlayıcı ve kod çözücü (encoder - decoder) devrelerini tasarlıyor.

1987'de Studer ReVox, Andreas Koch'u İsviçre'ye geri çağırıyor. Aynı sene Andreas 48-kanallı DACH formatlı bir 1/2" band üzerine kayıt yapabilen profesyonel dijital odyo teyp cihazını geliştiriyor.

1993-97 yılları arasında Sony Florida ve 1997'den sonra da Sony San Francisco ofisinde çalışmaya başlıyor. San Francisco'da dünyadaki ilk 8-kanallı DSD kayıt / editleme / mixing cihazını geliştiriyor. "Sonoma" ismi verilen bu cihaz bugün hala birçok kayıt stüdyolarında SACD album kayıtları için kullanılmaya devam ediyor. A/D ve D/A dönüştürücülerin bütün dijital devrelerini tasarlıyor ve DSD'yi SACD için en üst düzey ses performansına sahip kayıt ortamı haline getiriyor. Andreas aynı zamanda Philips'le birlikte yürütülen SACD standardizasyon çalışmalarına da katılmış.

2003 yılında mühendislik çalışmalarını bağımsız olarak yürütmeye karar veriyor ve bunu takip eden dört yıl boyunca EMM Labs'in profesyonel ve odyofil olmak üzere tüm cihazlarını tasarlıyor.

2008 yılında da Jonathan Tinn ile birlikte 25 yıllık deneyimini, birikimini ve geliştirdiği algoritmaları bir marka altında toplamak üzere Playback Designs firmasını kuruyor.

Playback Designs web sitesi: http://www.playbackdesigns.com/



Ödüller:

2009 Brutus Ödülü
Playback Designs MPS-5
Positive Feedback Online
Stereo Sound of Japan
2009 Büyük Ödülü

MPS-5 SACD / CD Player
2010 Best of Show
Playback Designs MPS-5
Stereomojo

Golden Ear Awards 2010
The Absolute Sound


Yorumlar:

The Absolute Sound dergisinin Haziran / Temmuz 2010 sayısında çıkan Jacob Heilbrunn imzalı yazıda şöyle deniyor (aynı sayıda MPS-5'e "Golden Ear Awards 2010" ödülü verildi):

"Her yerde CD formatının son bulacağı dedikoduları dolaşıyor ama bir şekilde CD dönmeye devam ediyor ve sanırım piyasada milyarlarca CD varken böyle olması da çok şaşırtıcı olmamalı. Playback Designs'ın  son derece esnek ve bilgisayardan müzik dinlemek dahil birçok dijital girişe imkan sağlayan müthiş CD/SACD çalarını saygı ile selamlamak gerekir. Playback Designs'ın 15,000.- USD'lik cihazının çok zarif bir görünüşü var ve geçtiğimiz iki yıl boyunca hiçbir sorun çıkartmadan çalıştı ki fiyatı yüksek CD çalarlar için her zaman geçerli olmayan bir özellik bu. Son derece yumuşak tizleri, çok alt frekanslara inen basları ve harika orta sesleri var. 

Uzun süreli dinlemelerde analog kadar sakin mi? Hayır. Ama, kaynağa sadakati ürkütücü seviyede. Wilson Audio'dan Peter McGrath, ki kendisi çok saygın bir kayıt mühendisidir, CD/SACD çaları benim evimde dinledikten sonra kendisi için Placback Designs'a iki adet sipariş etti."



Stereophile dergisinin Şubat 2010 sayısında çıkmış olan Michael Fremer imzalı yazıdan bazı alıntılar şöyle:

"... Çok kesin konuşamamakla birlikte, Playback Designs MPS-5'in SACD kısmının ses performansının Scarlatti'den daha transparan ve daha büyük sahneli olduğunu düşünüyorum...

... 15.000,- $ satış fiyatlı bir SACD çaların hesaplı olduğunu iddia etmiyorum ama daha önce test etmiş olduğum 80.000,- $'lık dCS Scarlatti ve 28.150,- $'lık Naim CD555 gibi çok daha pahalı cihazlarla kıyaslandığında, Playback Designs MPS-5 müthiş bir ses kalitesi, iyi bir kompakt tasarım, çok iyi bir imalat kalitesi, çok sayıda girişe izin veren esnek bir yapı ve "upgrade" edilebilme özelliği sunuyor...

... Playback Designs MPS-5'in DAC bölümünün yüksek frekans temizliğini, sessiz arka planını ve organizasyon yeteneğini çok etkileyici buldum. Ve genel olarak ses performansı da kaya gibi sağlam ve müthiş kontrollü, kesinlikle dCS Scarlatti'nin PCM'den DSD'ye dönüştüren devresinden daha iyi...

... MPS-5'in yüksek çözünürlüklü PCM dosyalar ve SACD ile performansı o derece analog gibiydi ki, bana başka hiçbir şeyle meşgul olmaksızın dijital kayıtlar dinleten çok az sayıdaki cihazlar arasında yer almayı başardı, tabii pikaba geri dönmediğim sürece!"



Positive Feedback Online'ın 46. sayısında (Kasım/Aralık 2009) çıkmış olan Dave Clark imzalı yazıdan bazı alıntılar şöyle (aşağıdaki link'i tıklayarak yazının tamamını okumanızı öneririz: sonu çok iyi biten bir gerçek bir aşk hikayesi):

"... MPS-5'ten CD dinlerken, detay bakımından zengin, ambiyansı ve üç boyutluluğu bu evde bugüne kadar duyduğum tüm dijital kaynaklardan elde ettiğimden çok daha büyük bir sahne ile kaplandığımı hissettim. Bu bahsettiğim sahne büyüklüğü derinlik, en ve yükseklik olarak her üç yönde  uzanıp dokunası bir gerçeklik ile oluşuyordu. Sahne o kadar büyüktü ki odamın duvarlarının dışına taşıyordu... tabii kayıt da buna izin veriyorsa.

MPS-5'te en hoş olan şey bol detaylılık ile sizi içine çeken ve müziği iç organlarınıza kadar hissetmenizi sağlayan müzikalitenin birarada sunuluyor olması. Bu da en iyi analog kaynaklardan elde ettiğiniz sonucu çağrıştıran bir özellik: hiçbir aşırılığa kaçmayan, zorlamasız ve doğru...

...MPS-5 ile herşeyi duyuyoruz: gerçeklik duygusunu oluşturan en ince detayları, kayıt mekanının havasını ve üç boyutluluğunu, ses dokusunun tepeden tırnağa tutarlılığını. Ne demek istediğimi anlıyorsunuz... MPS-5 ile herşey ortada ama dikkatinizi müziğin kopuk parçacıklarına çeken şekilde değil, hayır, MPS-5 dikkatinizi bir bütün olarak müziğe toplamanızı sağlıyor...

... Bu cihazı satın alıyoruz ve arkamıza bakmıyoruz. Her tür formattaki müzikle müthiş çalıyor ve onu çok sevdik..."

yazının tamamı




Stereo Mecmuası
'nın 11. sayısında çıkmış olan Reha Arcan imzalı yazıdan bazı alıntılar şöyle:

"...Bu noktada benim plaklara yakın bir yaklaşımımın olduğunu tahmin etmişsinizdir.Bende öyle zanediyordum. Bir gün Timpani'nin kapısından girene kadar. Adnan Arduman, Playback Designs MPS-5 CD/SACD çaların geldiğini ve dinlemem gerektiğini söyledi. Kabaca yanmamış olan cihazdan çıkan ses şaşırtıcı idi. Birden ağzımdan "analog gibi çalıyor" cümlesi dökülüverdi. Hikayenin devamında Hakan Cezayirli dergi için Playback Designs MPS-5'i dinlememi ve görüşlerimi yazmamı rica etti. Ve işte buradayız...

...Gelelim dinleme odamda neler olduğuna: Playback Design MPS-5 3 gün boyunca sistemimde kaldı ve muhtelif zorlayıcı müzik testlerinden geçti. Öncelikle Aydın Esen'in müthiş dinamikler içeren Light Years albümünü dinledim. Müzik ile sizi birebir karşı karşıya bırakan bir durum vardı. Nasıl plak dinlerken sizi sistemi kritize etmeden, müzik içine alıyorsa, çalan kaynağın ne olduğunu unutup müzik dinler hale geçiyorsunuz...           

...USB bağlantıya geçtiğimizde ise özellikle AIFF kayıtlarda zevkli anlar geçirdim.SACD performansına gelince benzesiz bir performans gösteriyor. Önünüzde yeni bir dünya açıyor. Benzer SACD çalarların yanından geçemeyeceği natürellik seviyesinde bir ses sunuyor...

...Daha sonra büyük orkestral eserler dinledim. Frank Zappa "The Yellow Shark" müthiş bir sahne derinliği, tiz noktalara gitmeden eforsuz mikro detaylar, enstrüman gruplarını katmanlarıyla duymak, bunların hepsi yazarken kolay ama dinlerken çalan alet için çok zor olan bir durumdur. Playback Designs MPS-5 bunları kolaylıkla yaptı. Birçok referans CD çalar dinlemiş benim için, bu benzersiz bir deneyim oldu. Hiç mi kötü tarafı yok diyeceksiniz? Tek kötü tarafı fiyatı göreceli olarak yüksek. Ama  bütün bu işleri yapan bir cihaz için de ne demeli bilmem. Üç gün sonunda daldan dala atlayan müzik dinleme seanslarıyla ayılık zamanı geldi. Timpani'den geri almaya geldiklerinde şeytan kapıyı açma diyordu..."                                                                 

yazının tamamı



Positive Feedback Online'ın 39. sayısında çıkmış olan David W. Robinson imzalı yazıdan bazı alıntılar şöyle:

"...Yakın daha yakına geldi, uzak daha uzağa gitti. LP'ler ve makaralı teyplerde olduğu gibi, iyi çalınan bir SACD, iyi kurulmuş bir system içinde, arka duvarın da arkasındakini ortaya çıkaran bir etki yapar. MPS-5 bu kategoride benim daha önce duyduklarımdan çok daha da öteye gitti. Kaydın iyiliğine de bağlı olarak arka duvar neredeyse ortadan yok oluyordu...

...MPS-5 ile detay müthiş bir düzeydeydi. Ne tür müzik dinlersem dinleyim, daha önce hiç farketmemiş olduğum sesler, detaylar duymaya başlamıştım...

...Bu sıradışı çözünürlük ve saydamlık müthiş bir rahatlık, eforsuzluk hissiyle ve müzikaliteden hiçbir ödün vermeden sunuluyor. Bu özellikleri dengeli bir şekilde birlikte sunmak çok zor bir iştir...

...Odyo erdeminin tüm kategorilerinde, EMM Labs DCC2 SE/CDSD SE cihazları neyi çok iyi yapıyorduysa, MPS-5 ondan daha da iyi yapıyor. Sahne derinliği ve üç boyutluluğu, çözünürlük, saydamlık ve tonal denge konuları dengeyi MPS-5 lehine çevirdi...

...Seneler sonra, ilk defa Meitner'den daha iyi çalan bir SACD çalar duydum. Bu hiç gerçekleşmeyecek zannediyordum, ama şimdi oldu...

Bu yüzden Playback Designs MPS-5 cihazına "Editörün En Hararetli Tavsiyesi" payesini büyük bir zevkle veriyorum. İşte benim yeni referansım artık bu cihazdır, arkadaşlar. "

yazının tamamı



Ana Sayfa